۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

بیست و هفت ِ دو ِ هشتاد و هفت



دیشب که تصمیم گرفتم بخوابم، حول و حوش ساعت چهار و نیم صبح بود. دلم میخواست صبح را با جنگ و دعوا و غر و لند از خواب بیدارشم تا حد اقل بهانه ای برای بروز احساسات (حتی شده احساس جنگ و دعوا ) داشته باشم. ساعت را روی نه صبح کوک کردم ... هه! خنده داره بود! متاسفانه در عین صلح و صفا و سازش، ساعت هشت و پانزده دقیقه ی صبح با پیامی از آن طرف دنیا از خواب بیدار شدم : "حقیقتِ جبر، عبارت بی معنایی است" ... پیام از جانب دکترم بود ! ء

بلی! من دکتر می روم. دکترم یک دوا فروش تلفنی است! بهش گفته بودم تحت تاثیر داروهایش دارم تغییر جنسیت می دهم! پرسیده بود :تبدیل شدن به جنس مخالف چه جذابیتی برایم دارد؟ من هم جواب داده بودم :"عادت ماهیانه! به نظرم حقیقت خون ریزی اجباری، آن هم به فاصله ی هر یک ماه ، جذاب است!" واقعا گفتنش آسان است، دقیقا به همان راحتی نشستن برسر کلاس تنظیم خانواده. ء

کلاس تنظیم خانواده را یکی از دکتر های قبلی برایم تجویز کرده بود، البته نه مستقیما که با ایما و اشاره! میگفت که منظم بودن خیلی خوب است! اینقدر از نظم حرف می زد که نمیدانم چگونه همین جمله را تمام کنم. ء

دکترم (همین آخری) همیشه برایم دارو می فرستد، آن هم از آن طرف دنیا ولی هیچ وقت نسخه ای با آن ها نفرستاده و داروها کنار اتاق تل انبار شده اند! گه گداری خودش می آید و یکی از همین دارو ها را برایم استعمال می کند، بهش می گویم : مریضم! نسخه ها را نفرستادی! می گوید : " حرفهایت بی معنی است،  زندگی ات بی معنی است! چرا فکر میکنی من دکترتم؟ " من هم فقط بهش می گویم : مریضم! . ء

پزشکان بر سر بیماری ام اتفاق نظر ندارند! یکی میگوید ویروسی است، یکی می گوید عفونی است، یکی میگوید :" یک ام، آر، آی بده حالا" یکی دیگر هم ازم میخواهد که پیش یک روانپزشک بروم! و من فقط می توانم بگویم که مریضم! اسپاسم عضلانی صورت دارم! ء

اسپاسم عضلانی صورت (*) ظاهرا به نوعی نروپاتی مربوط است که از اختلالات اعصاب های هفت و پنج است . ء
عصب پنج:  که به عصب سه قلو هم معروف است. مسئول حس هر دو سمت پیشانی، گونه و فک است. در معاینه باید احساس لمس، درد و حرارت مورد بررسی قرار گیرد.حس قرنیه و بعضی حرکات دهان و فک هم با این عصب است. باید به تقارن بازکردن و بستن دهان توجه شود. ء

عصب هفت:  که به عصب صورتی هم معروف است، در ضایعات فوق هسته ای مانند سکته مغزی نیم کره ای ، چین دادن پیشانی طبیعی و ضعف بستن چشم ها خفیف است. اما قسمت تحتانی صورت به شدت دچار ضعف می شود. در ضایعات محیطی عصب جمجمه ای( یا هسته آن) تمامی نیمه صورت شل می شود و پلکها باز می مانند .برخی نوروپاتی های اعصاب جمجمه ای یا اختلالات عصبی عضلانی سبب ضعف دوطرفه صورت می شوند. در این موارد نشانه های معمول ضعف صورت مانند عدم تقارن صورت وجود نخواهد داشت.  ء

 

***

 

خسته شدم دکتر!ء

 

توضیح * : روی جعبه ی از دارو ها نوشته : عوارض جانبی : هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشک مشورت نمائید .
عوارض با درجه وقوع کمتر و نادر : درد و کرامپ  شکمی ،2 بینی و یا اختلال بینایی ،  تغییر در میل جنسی  ، اسهال ، یبوست ،  خشکی دهان ،  سرخوشی  ، سردرد ،  افزایش ترشحات بزاق و ریه ، گرفتگی عضلانی ، تهوع و استفراغ  ، لرز و خستگی غیر معمول ، مشکل ادراری ، اسپاسم عضلانی و یا ضعف عضلانی .
عوارض شایع دارو که تنها در صورت ادامه یافتن یا بدتر شدن نیاز به توجه پزشکی دارند:
سرگیجه یا احساس سبکی در سر, ناهماهنگی و بی نظمی در حرکت عضلات به ویژه در افراد مسن یا ناتوان , خواب آلودگی به ویژه در طول روز ( وقتی دارو به عنوان خواب آور مصرف می شود).ء

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر